-->

Tips Cinta







Cinta bukanlah daripada kata-kata tetapi segumpal keinginan yang diberikan kepada hati yang memerlukan

CINTAILAH seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Malah, kisah lampau yang berlaku tidak perlu diungkit lagi sekiranya hati benar-benar menyintai dirinya.

Sememangnya hidup bercinta dan untuk dicintai amat mudah, tetapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai sukar diperoleh. Ikuti tip bagi memelihara cinta sejati.

1. Pilih pasangan yang sesuai

Janganlah sesekali jatuh cinta dengan seseorang yang sangat berpotensi. Harta dan paras bukannya penyuntik cinta sejati. Terlalu banyak pasangan memilih teman hidup yang sebegini dengan harapan mereka berpeluang menikmati segalanya.

Secara jujur, tanyalah pada diri sendiri: Dapatkah aku mencintai dia dengan cara yang sebenarnya tanpa harapan untuk berubah?? Jika tidak, buatlah keputusan untuk cari yang lain.

2. Jangan terburu-buru

Jangan menurut kehendak nafsu seks. Pasangan yang melakukan hubungan seksual akan menciptakan suatu keintiman yang salah dan bisa menuju ke arah kekecewaan.

3. Percaya akan kelemahannya

Jangan mengabaikan keputusan untuk memiliki sesuatu hubungan atau hal yang diinginkannya. Misalnya, jika pasangan membuat suatu penyataan seperti, saya tidak melaksanakan komitmen dengan baik, percayalah dia.

Anda seharusnya tanya pada diri sendiri; adakah dia sudah bersedia menghabiskan waktu untuk aku atau semata-mata untuk hobinya kemudian baru mengingati aku.

4. Tutup mulut

Jangan mencoba menceritakan tentang keburukan atau kelemahan pasangan kepada teman. Bertanggung jawab dalam mengungkap perasaan anda terhadapnya dan saling merahasiakan antara satu sama lain. Cara ini dapat menhindari suatu konflik dan hubungan emosional anda berdua.

5. Terima apa adanya

Terima pasangan dengan niat hati yang ikhlas. Bukan hanya sewaktu bercinta, pada awal pernikahan dan sewaktu berbulan madu, tetapi amalkan date night sekali seminggu.

6. Bersikap Perhatian

Bersikap perhatian terhadap pasangan.  memahami tingkah laku dan pemikirannya.

7. Buktikan siapa diri anda

Fokus pada setiap hal yang anda gemari dan tidak dengan pasangan, serta coba berbincang cara bagaimana menyelesaikan masalah tersebut berdua.

8. Mr . Right kembali

Sedang asyik bercinta, orang yang pernah singgah di hati anda masa lalu, tiba-tiba muncul di hadapan. Bagi anda yang menghadapi masalah ini, adalah suatu hal sulit untuk diselesaikan, kan?

Perasaan buntu dan bercelaru tentunya datang dan memaksa diri membuat keputusan. Buat keputusan agar tidak menyintainya lagi. Lupakan segala sejarah silam dengan memulakan kehidupan dan cinta baru.

9. Hargailah diri sendiri dan pasangan

Hubungan yang sehat akan meningkatkan penghargaan diri dan pasangan. Untuk memperoleh hubungan yang lebih harmonis, setiap pasangan perlu menghargai diri sendiri dengan coba mengungkapkan kata-kata romantis atau lakukan sesuatu kejutan terhadap dirinya

No comments